topp 10... eller "sug purjo, Johan"

Nu har det hänt igen..mitt berömda humör..
Med anledning av Johan Stael von Holsteins (VD för Iqube) krönika i metro tisdagen den 9 oktober, vill jag nu på mitt konstiga sätt sparka honom o hans jämlikar på pungen...
Han skriver vitt o brett om att barnen i Sverige, inte bör, utan skall bli en del av samhällets entreprenörskap.
Det vill säga, låta sina små huvuden fokusera på hur man bäst säljer sig själv till bästa möjliga pris.
Eller som Johan kallar det: "Det är avgörande för vårt samhälles fortlevnad och utveckling...."
Vilket jävla skitsnack..

Det finns, helt naturligt, de barn som vuxna blir entreprenörer utan skolans inblandning..(för det är där han vill lägga krutet, i skolan).. och som sedan blir de chefer för olika företag som vi är vana vid att se.
Problematiken ligger i att vi inte behöver kurser eller program i grundskolan för detta... det vi behöver är resurser  till att hand om alla de ungdomar som kommit på kant i livet med social misär, våld, och inte sällan övergrepp.... där ska krutet läggas..

Att som Johan resonera kring huruvida vi ska låta våra barn starta eget eller inte och göra det till en naturlig del av lärandet i skolan är fullkomligt förkastligt. Ingen som har liiiiite insikt i skolvärlden kan på fullaste allvar ta dessa ord åt sig och låta dem bli ahaupplevelser...  Hör han inte själv hur otroligt fånigt det låter?

I samma meningsrad skriver Johan (som för att ursäkta sig själv ) "Bla Bla Bla tänker ni, nu börjar han igen..."
Ja Johan..exakt så tänker vi...
så jävla patetiskt..

Johan är säkert en duktig entreprenör och har säkert gjort mycket bra...men det, som vanligt, skiter jag i..
Det jag INTE skiter i är att det är så tacksamt att det finns sådana som Johan i vårt samhälle som jag kan gnälla över... pengarochberömmelsestyrmittlivojagklarainteattvaramigsjälvförjagbehöverförverkligamigsjälvtönt......
DÄRFÖR kommer jag från i dag skriva en liten lista över Sveriges mest överskattade människor inom media, så som musik, tv, film politik etc....
Tja, "kändisar" helt enkelt.
På plats nummer tio finns denna/dessa person/personer med följande motivering: Är en person/personer som på inget sätt gör sig berättigde till det lyxliv de lever. Att födas med sked i mun och låta ett helt folk se hur man lyfter apanage är lika tragiskt som att låta forna Sovjet bli en ny Europadomstol.

NR 10: KUNGAFAMILJEN.

Kungafamiljen är och har varit omåttligt populära för Svenska folket under mååånga lååånga år. Jag kan iof tycka att vår kung representerar vårt land väldigt bra. Även vår kronprinsessa är duktig. MEN..det räcker inte...längre.

I ett modernt samhälle (som Johan Stael von Holstein strävar efter sååååå) kan vi inte längre acceptera hur dessa människor med klientel kan stå över samtliga människor i ett helt jävla land. Att födas till att ha det bra är inget fel, men att sedan inte ta ansvar för det är sinnessjukt. VET våra kungaälskare hur Kungafamlijen lever? Kom för fan inte dragandes med: ja men de har ju insamlingar til ditten o datten.....va fan.. en piss i nilen...
Känner våra uteliggare till hur mycket prinsessan Madeleine spenderar på krogen (eller bjuds på)...
Eller kungabarnens årliga resor utomland som de behöver för att "vila" upp sig... deras studier som bekostas av våra skattepengar.. deras mat...kläder..nöjen...lyxen.  o säg nu inte: jamen...de är ju så duktiga..vi ska vara stolta över vårt kungahus...de har det inte så lätt med allt ansvar..etc etc etc...
Säg det till den ensamstående mamman i Sollentuna som tvingas jobba halvtid pga en sjukdom hon fått som hon inte rår över och vars två barn bär ärvda kläder från systerns barn... mamman som tvingas stå ut med att OM hon blir sjuk från det lilla jobb hon har dessutom tvingas dras med en karensdag OCH en jävligt dålig sjukersättning..
mamman som varje månad den 20:e drar en lätt suck och säger tyst för sig själv "nä, nu måste jag nog köpa en ny blus, den gamla köpte jag ju 2003... mamman som står i willyskön och sliter med ungarna som så desperat vill ha godis inför Idolfinalen på fyran men som hon vet att hon inte har råd med, utan i stället får det bli micropopcorn och nån billig variant av cola...mamman som på kvällen när barnen lagt sig får suspekta samtal från sin föredetta man som numera är alkoholist o hotar med att dyka upp... o ge henne vad hon tål när hon minst anar det..
mamman som med ett leende till personalen på dagis sätter sig på bussen 2 mil till jobbet med en dunderförkylning ...utan att klaga......

ovanstående är ingen jag känner..men...de finns..mitt bland oss, i vår vardag, hela tiden.
Alla har det självfallet inte så här... men när man granskar sin livssituation  och jämför med andra kanske man i bland skulle försöka tänka lite mer på hur man är, vad man är, o visa uppskattning för det man har...
ställt i relation med kungafamiljens bekymmer så..ja..ni förstår säkert.

Därför hamnar Kungafamiljen på min plats 10.

Tyck vad du vill...  det gör jag..
O för den som blir bestört kan jag bara säga: suck me sideways..

 



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0