analyze this!! eller "bhijutturfhjittur...

På mitt jobb i  Märsta, ja där finns det många olika typer av pedagogerolärareospeciallärareoassistenteroövrig personal...jorå..så ere vett du.

Gemensamt för de flesta är att de efter ett par år på skolan börjar "tala samma språk".
"tala samma språk" betyder att man enbart med huvudnickningar och "hummanden" kan kommunicera obehindrat.
Detta sker främst vid tillfällen när man ska REVIDERA något...typ lokala arbetsplaner...scheman etc.
Skulle någon säga något ICKE JOBBRELATERAT blir pedagogen förvirrad och undrar: "vad vill han/hon nu??" och titta misstänktsamt på personen.

Det märkliga är att dessa samtal föregås av "mentala paradoxer"..
Man säger en sak men tänker en annan...typ...

Exempel på detta är, "Man säger": Joo, det är väl klart att han ska ha extra stöd i svenskundervisningen.
Men "Man tänker": Fy fan va jag e less på denna jävla flathet, ta ditt förbannade ansvar som svensklärare o lär pojkfan något!!....

Ett annat exempel är. "Man säger": Oj, ja det hade jag glömt, kan jag lämna in ändringarna på måndag?
Men "Man tänker": Men heeeelvete vad hon tjatar om de satans papprena.

Detta är en följd av: PEDAGOGERS FILOSOFISKA STRATEGIER.....

 Exempel på dessa filosofiska strategier.

1. Bakåtsträvarstrategi: En lärares motvilja att förstå en annan pga. att man helt enkelt inte delar dennes uppfattning och då i stället använder sig av ursäkter som, "det var bättre förr". detta för att uppnå harmoni samt stärka sitt eget ego som fulländad pedagog. Annat ord för denna typ av pedagog är: BITTERFITTA.

2. Framåtsträvarstrategi: En lärares motvilja att förstå en annan pga. att man helt enkelt ser sig som bättre och använder argument som, "Men...det där har ju jag sagt för läääänge sedan!?

3. Kommaundanstrategi: En lärares motvilja att se utveckling som något positivt pga. att man helt enkelt är en lat jävel. Använder ofta argument som: "jag får inte betalt för det här".

4.Lägga-ner-verksamheten-strategi: En lärares motvilja att vänta ut svar och remisser. Vill uppnå ett snabbt resultat så smärtfritt som möjligt. Tycker att "långsamhet" borde vara straffbart samt att skolan borde "statuera exempel" genom att hänga ut den mest långsamma av dem alla. Detta för att skapa ett prejudikat som han/hon kan hota med under samtal med chefer. Ser sig själv som den felande länken och tar utan diskussion till strid vid minsta tänkbara motgång.

5. Suck-o-stön-strategi: En lärares motvilja att känna tillfredställelse i det resultat hans/hennes jobb genererat.
 Ser oftast eleven som ansvarig och delar inte elevens uppfattning om att pedagogens roll i slutresultatet FAKTISKT har betydelse. Visar detta genom att vid lärarträffar sucka och stöna högt samt se ut som "ja, jag gör mitt bästa, men inte hjälper det". Känner sig ofta "missförståd" och låter kollegor ta del av hans/hennes "jobbiga" situation. Uppnåendemålet med denna strategi är lite oklart, men jag misstänker att det handlar om misslyckade samlag i tonåren.

Nä nog om detta.
Vår chef såg för dagen en smula sliten ut, förmodligen rör det budget o annan skit. Annan skit är samtal med lärare med strategier som ovanstående. För övrigt finns det bitterfittor på alla arbetsplatser..så klart..

Appropå bajs.
I veckan sprängde en elev en toalett på gympan med hjälp av en raket. Toaletten va SJÄLVKLART fylld med avföring. Jag orkade inte ens bli arg... det blev i stället gympaläraren...o elevens mentor.
Elevens mentor frågade om han är dum i huvudet. Eleven alltså. 
Eleven sa att det var han inte. Då sa mentorn att det var han visst...fast med andra ord...typ..

Min egen jakt på "bajsmannen/kvinnan" som bajsar varje dag vid samma tid på personaltoan fortsätter..
eller som HW uttrycker det: mystiken tätnar..... 




så e det...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0