Arboga...





Med försäljarsnacket i bakfickan åkte JÖ och jag till METROPOLEN Arboga i Västmanland.
Har aldrig tidigare varit där och är tveksam till att återvända.
Jobbar ibland extra med att sälja Hällbröd på marknader. Kul men jobbigt.

Skulle köpa smör till de bröd vi säljer och knallade bort till Coop.
Staden blandar gamla hus med sockerbitslådor anno 1970. De gamla delarna av staden är förvisso ganska vackra, men blandningen av gammalt och "nytt" är...
makalöst fult.

Utanför coop finns en fontän med några bänkar strategiskt placerade under ett par träd.
Varje svensk stad med självaktning har en samlingsplats för A-lagare, så även Arboga.
Klockan 09.50 sitter redan två alkisar och röker cigg i väntan på bolagets öppnande, som ligger i centrala Arboga...bredvid coop och en bank..o en pizzeria. Och sist men inte minst en klädbutik med "modekläder".
De tittar misstänktsamt på den rena och hyfsat fräscha "icke-Arbogabo" som går förbi dem denna augustimorgon. Jag vågade knappt titta tillbaka i rädsla för att tvingas in i en konversation på Arboga-Köping-Kungsörsdialekt. Alla dialekters mobboffer.
Gnälligare dialekt har jag aldrig hört.

Nog.
Människorna som passerade mitt lilla bord med Hällbröd såg för bedrövliga ut, man har stannat i det glada 90-talets senare hälft och ser "mode" som något nödvändigt ont. Man MÅSTE ju ekipera sig iaf EN gång var tredje år.
Slitna morsor i urtvättade "five-line"-jackor och slitna skor gick omkring på det lilla lilla lilla torget och rökte. De såg märkbart trötta ut.

I Arboga har man Pumaskor och tribalmönstrade munkjackor..om man är runt 30. Avviker du från detta är du antingen: Konstig.
Eller: Från en annan del av Sverige.

Medelåldern på denna marknad var runt....60. Typ.
Marknaden gick ut på att visa upp gamla bilar och motrocyklar från 50-talet. Vilket iof var roligt att titta på...men folket!!
Dessa människors lördagförmiddag i staden (?) där butikerna stänger 14 verkade mest bestå av möten på "Stora torget" (det heter så) med grannen..som man möter varenda jävla dag.

Utan minsta synbar "dresscode" avverkade de HELA torget på sisådär två timmar. Ett torg som är runt 400 kvm stort...?
Dagens mest givande konversation var med JÖ när jag stolt visade upp min kunskap i att bära en skitful keps. Tanken var att vi skulle ha 50-talskläder på oss under dagen.
Icke.

Vi fick stifta bekantskap med Arbogas mindre kultiverade människor som, skitfulla, dansade till det lokala rockbandet...som spelade 50-talslåtar...i tre timmar...med tre ackord!!
Arboga är förmodligen en av de mest tråkiga städer jag sett/befunnit mig i.
Inavel och pumaskor

Med krökt rygg och sargad självkänsla tar man sig fram i denna sömniga småstad och hoppas på att vinna på lotto. För då..ja då kan man äntligen köpa det där huset vid ån man sneglat på i 10 år. Och kanske kanske tar man sig en resa utomlands.
Jag har en känsla av att Mallorca och Ibiza står högt i kurs i en stad där man nyligen upptäckt fördelen med mobila telefoner.

Utomsocknes betraktas med skepsism och man bjuder inte ett skit på sig själv. I stället bäddar man in sin okunskap om övriga världen i ett löjets skimmer bestående av snusförnuftiga "sanningar" om övriga svenskar. Man har ingen som helst aning om ironin i sina egna gester.
Men jo, det fanns de som var trevliga. Så klart.

Men hela mitt intag av denna märkliga bygd gjorde mig också en smula glad över min egen hemstad, Karlskrona. Där har man trots allt utvecklat en form av självaktning och låter kossorna och hönsen sova i ett eget hus.




så e det...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0