julavslutning

ja men så då vart det julavslutning då....
Dagen började med att pendeln vart försenad....55 minuter!!!!!
Jag var så jävla förbannad att jag i vredesmod sparkade till tåget när jag gick av, inte för att det skulle hjälpa, mer för att det var skönt att få ur sig ilskan.
O så kände jag mig lite manlig...
typ. 
Sekunden efter jag sparkat hör jag en röst bakom mig. Där står en lokförare o frågar: "hörru..va fan gör du?"
Jag svarar att det ska han skita fullständigt i...

Det skulle jag inte sagt.

Han stormar fram o ska "läxa" upp mig om kostnader etc.. jag försöker se ut som jag bryr mig. Hela perrongen är full av folk som tittar på detta banala skådespel.
När han gormat klart var det min tur.

"Du, för det första...jag betalar pengar för att åka med era jävla skittåg.. för det andra kan du ta din jävla handdator o kränga på blocket...för det tredje står inte jag här o tar skit av någon som anser att jag ska vara tacksam för att jag kommer över en timme försent till mitt jobb!

Jag är medveten om bristen i uppförande när det gäller själva sparken. Men i övrigt skiter jag fullständigt i att "bete mig" ordentligt... vem fan tackar mig för det?

jaja...på jobbet möts jag av att en kvinna på lönekontoret ringt och ifrågasatt mina extratimmar jag jobbat under tre veckor.
Min chef ville vara snäll och låta mig få ta del av den extra lönen INNAN jul. Kvinnan på lönekontoret ville annorlunda.... mycket annorlunda.
När jag ringer upp henne möts jag av en kvinnas bittra röst som förklarar på finlandssvenska att jag: "minnsan inte kan få några pengar i December..som ska betalas ut i Januari!!!!!"
Jag ber om ursäkt för det obehag jag åsamkat henne och lägger på luren.
Efteråt fylls jag av en olustig känsla som jag inte kan greppa. På väg till basen (lärarbasen) känner jag hur irritationen stiger i takt med mina steg. På mitt skrivbord ser jag miljoner papper som ska vara färdigskrivna samma dag.
Då knackar det frenetiskt på dörren...jag öppnar så fort att personen utanför knappt hinner reagera och hör hur jag själv säger: ja..va fan vill du.........

Utanför står en förvånad lärare...
Efter ett samtal där jag bedyrar att det inte var riktat mot henne går jag sedan till lektion.
Jag begrundar min morgon och äter en fantastisk janssons frestelse på lunchen.
Under dagen får vi besök från en annan skola (kollegor som tidigare jobbat på min skola).
Det är J (östersund) och St. Vi skrattade en stund o pratade om den kommande resan till Järvsö.
What happens in Järvsö stays in Järvsö har blivit vårt motto sedan förra gången vi var där.
Det låter tufft tycker vi..fast egentligen handlar det nog om att vi inte kommer i håg särskilt mycket efter all öl.. o vin...
J berättar att han börjat använda "rysk rot" som uppiggande medel. detta efter att han somnat på en lektion när den undervisande läraren satt o läste högt för eleverna. Numera öppnar J bara dörren o släpper in dem för att sedan stå utanför och vänta till lektionen är slut.
Fiffigt J!
Efter lite skratt somnar J som vanligt i en av våra fåtöljer.... hahahaha..eller ja..nästan
J ville ha massage av HW. Det fick han..... men bara lite.

På eftermiddagen samlas alla lärare i personalrummet för lite avslutningskaffe o lussebullar. Trevligt faktiskt.
Jag hamnar brevid personer jag tycker om...o personer jag i bland undrar om jag egentligen tycker om.
Det pratas mycket och högt och jag påminns om att min hörsel på ena örat är kraftigt reducerad.
 Det är fascinerande att sitta och studera hur människor umgås över något så enkelt som en kopp kaffe o en lussebulle. Mellan alla muntra tillrop och tillgjorda skratt ( av en del, inte alla självklart) märker jag hur en del försöker få mer sagt än andra. Både när det gäller att få chefens uppmärksamhet och det enkla i att bara få höras rent allmänt.
Vi är sååå olika varandra, men ändå lyckas vi på något sätt komma överrens.. i alla fall under samkväm.
Annat är det enskilt. Då får man minnsan höra sanningar om ditten o datten.. vad man tycker o tänker om både budget och planeringar, elever o lärare... sin egen situation o andras. När man sedan konfronteras med vederbörande eller har chansen att säga det man tycker, ja då säger man inte ett skit....patetiskt. 
Detta gäller även mig så klart. Man drar sig för att hamna i obehagliga situationer. Ändå är det skönt att få kräkas lite o få medhåll.


På kvällen samlas eleverna i klassrummet och vi har det lite mysigt. När allt är klart sätter vi oss (vuxna) i basen och försöker greppa dagen. Med julmust o godis berättas det vitt o brett om vad man gjort med sina elever under kvällen. Jag hör den ena fantastiska händelsen efter den andra och vill bara gå hem.....
Då knackar det på dörren (igen).
Utanför står fem elever i 9:an som säger: Är MB här? (jag).
Jag går dit och får veta att de kommit bara för att säga god jul till mig o kramas...
Jag blir varm..

Jobbet är inte så tokigt trots allt.

så e det..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0