måndagsföreläsning..

Jo så var det måndag igen då..
Denna vecka inleds med en föreläsning på kulturum i märsta (arlandagymnasiet). Och morgondagen ska ägnas åt betygskriterier.
När jag min vana trogen dyker upp en aning sent så möts jag av min goda vän och kollega (vi kallar honom j). Som generöst på rasten erbjuder mig sin  fralla. Han gillar inte frallor speciellt...i alla fall inte mitt på dagen. När återsamlingen sker och vi sätter oss tillrätta i den överdimensionerade salen ser jag till min fasa att kortklippta medelålders kvinnor är majoritet av de som är där! Varför är det så?
Varför är ca:60% av de kvinnliga pedagogerna kortklippta, med någon slinga här o där... glasögon på nästippen o med en lätt övervikt? Gråhåriga, blonda, en del mörka osv...men kortklippta..varför? jag förstår det inte.
När jag gick i skolan var det nästan samma sak, mönstret har inte ändrats särskilt mycket genom åren. Ofta tycker de också samma saker, samma intressen o samma typ av humor. m.a.o torr och subtil.

J och jag kom på att det hade varit roligt om någon rest sig upp och skrikit "klamydia"...för vem fan skulle göra det, o vem fan skulle förstå det roliga i det..förmodligen ingen. Men det hade väckt reaktion och föreläsningen hade med ganska stor sannolikhet fått en annan vändning. kanske hade någon bett den personen gå ut.. ja jävlar vad kärringarna hade fått att snacka om hemma med gubben vid middagsbordet. För att inte tala om vad morgondagens samtalsämne skulle mynna ut i :) Tänk er: Men Berit, visst var han lite konstig som skrek det där? Ja du Lena, jag tycker det var fruktansvärt barnsligt. Jag hoppas hans chef ger honom en riktig åthutning. Eller vad tycker du Anna? etc etc..
Ordet Klamydia skulle för alltid hos dessa medelålders kvinnor betyda något helt annat än vad det egentligen gör...
hehe.
En anna sak vi hade roligt åt är hur olika intresserade vi är då vi sitter där o lyssnar. En del sover (faktiskt) andra sitter o ritar eller tänker på vad de ska ha till middag. Vissa sitter o suger i sig varje liten droppe information och tror på fullaste allvar att de kommer "utvecklas som pedagoger" bara de lyssnar och tar in så mycket som möjligt..jättekul ju..
Själv satt jag o funderade på hur det skulle se ut om alla som var där satt nakna.. wow..vilken grej. Tänk er ca: 250 människor sitta nakna i en gigantisk aula... o se intresserade ut hahahaha..
Tjocka, smala, fula, snygga.....
Ja jag vet, mitt intellekt torde begränsas till en halvapas intellekt vid dessa bisarra tankar. Men det är mitt sätt att nå mitt "happy place" vid fruktansvärt tråkiga dagar som är relaterade till jobbet.
Dagens blogg har nog inget syfte..tror jag..

Kommentarer
Postat av: Catarina

*asg*
F-n vad jag hade skrattat om nån hade ställt sig upp o skrikit klamydia. Nu var jag visserligen inte där men iaf.. :)
Sen kan man ju spekulera i om det beror på att jag inte är pedagog eller om jag är lättroad..

2007-10-07 @ 18:08:28
URL: http://batmamma.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0