elevanalys.....

Var i stan i dag med några elever...vi skulle gå på armémuseet o titta på vapen etc. kul...faktiskt.
Jag hade vid ett svagt tillfälle även lovat att ta dem med förbi "stureplan" för att där visa dem hur de som är där ser ut, uppför sig och agerar mot varandra och sin omvärld.

Eleverna trodde inte på mina historier o "foundation", mascara, "backslick" etc. på killarna runt stureplan...
Vi gjorde en lob in på sturegallerian efter att vi passerat ett av uteställena... inne på sturegallerian ser jag hur mina tre elever stela av fasa tittar sig omkring i detta sagolandskap.
När vi kommer ut säger en av dem: Men hörru Macke..du hade rätt fan..
Jag svarade att visst hade jag rätt.
En annan av mina elever säger då: Men liksom..det verkar som de tror de är bättre än alla andra liksom..
Jag svarade att visst är det så.

Då replikerar han snabbt: Men ..liksom...det e ju som nazisterna...liksom..
Jag svarade inte utan började skratta..... a lot.


Jag tror inte han vet hur rätt han hade.


Kontrasten till detta i dag kom på tåget hem till Märsta.
I vår vagn sitter det ett gäng killar o snackar med varandra högljutt. I samma vagn sitter även två medelålders kvinnor och samtalar. Killarnas höga volym gjorde att damernas konversation fick stryka på foten...tills en av dem reser på sig, går fram till killarna o säger lite lågmält: Ursäkta mig grabbar, men skulle ni kunna dämpa er lite?

Svaret kom omgående: " eeih...do kan syga vårra kykar jäfla fita.....

?

Jag tänkte att nu skulle hon bli lite rädd o osäker o gå där i från...men icke.
I stället säger hon med lugn röst: "nää...jag vill inte syga era kykar... men om ni blir lugnare av det kanske ni kan syga varandra i stället?

HAHAHAHAHAHAHAHAHA

Fy fan så underbart.....

De svarade inte...utan reste sig o bytte vagn... övriga människor i vagnen skrattade högt.

Spelade golf i dag...nio hål med blandade resultat. L o jag kom på att det nog e bra att slå en hink innan man går ut..... typ.
Nu e det Champions leauge final mellan manchester united och chelsea...en bärs o ta det lite lugnt.




så e det... 

Kommentarer
Postat av: M*

HAHAHAHAHA, gud vad klockrent x'P

2008-05-21 @ 22:26:40
Postat av: Anonym

Hej nu vet jag var alla barn i dagens samhälle får sina fördomar och konstiga värderingar ifrån, det är från oss vuxna!!!!! Det är ok att ha värderingar men det är omoraliskt o dumt att lägga dessa på barn mot deras bättre vetande. Är du bättre än de som hänger runt stureplan med backslick o spacklade från topp till tå? Du tycker ju uppenbarligen det i allafall om man läser mellan raderna i din blogg.

2008-05-22 @ 14:40:57
Postat av: Håwe

Vafalls, slå en hink? Är det inte bättre att slå en boll eller två.

2008-05-22 @ 19:47:49
Postat av: jag själv

svar till anonym...typ.
Om DU läser mellan raderna ser du snart vad jag menar.
Uppenbarligen tar du åt dig?
eller.....

2008-05-23 @ 00:44:01
Postat av: Anonym

En bekant till mig är uppvuxen i Danderyd, vilket skulle kunna kallas Stockholms framsida. Som bekant befolkas denna framsida av en socialgrupp långt ifrån ekonomiska grubblerier under uppväxten. Den har också som en slags identitetsfrisyr den så kallade backslicken. I dessa kretsar talades det också i negativa ordalag om "Märstasvungen", det var helt enkelt förortskids med backslick wannabe, med det undantaget att man lät håret växa med resultatet att nacken pryddes av en liten hårig hoppbacke impregnerad i daxvax.
Ps Jag läser precis vad jag vill mellan raderna och gör mina egna tolkningar. Även om saker o ting sägs, görs eller menas med en stor portion av ironi tycker jag att det är ett moraliskt ansvar. Ett exempel är dina "favvoelever" som du gör varma o glada, jag tror inte att de vet när du säger eller gör något med ironi.

2008-05-23 @ 12:22:07
Postat av: jag själv

faktum kvarstår dock. Ett förhållningssätt till sin omvärld skapas av oss vuxna..det har du fullständigt rätt i... men icke destomindre kan du inte föringa skillnader mellan socialgrupper i vårt land. Du talar om ett "moraliskt ansvar"...
det mest moraliska ansvar vi har att lära ut är ärlighet och uppriktighet. Om inte jag kan vara ärlig och uppriktig framhåller jag inte mina synpunkter på ett öppet och ärligt sätt. Detta är nog mer kännt som "gömma-sig-bakom-prejudikat-syndromet".
För övrigt tror jag definitivt att eleverna i mångt och mycket kan skilja på ironi och "inte"ironi. Annat vore väl verkligen att negligera deras eget tänkande och intelligens. det om något våre ett moraliskt snedsteg.
Men som sagt..tanken är fri och vi väljer våra krig.
Men jag tänker definitivt inte be om ursäkt för vare sig mig själv eller några av mina elever.
Om du nu menar att jag bidrar med demoralisering genom nämnda blogg, då undrar jag vad vi bidrar med om vi aldrig låter sådana sakfrågor lyftas överhuvudtaget.....

2008-05-23 @ 22:32:39
Postat av: ....

Har du hört talas om gränser någon gång, "favvoläraren"?
Barn i 15-16 års ålder är inte så mogna som de ofta kan framstå.

Föresten, sedan när har du egna elever, assistenten?

2008-05-24 @ 10:43:52
Postat av: jag själv

hahahaha.... gränser har jag definitivt hört talas om :)
om du menar att jag går över en gräns när jag diskuterar omvärlden med eleverna, tror jag att du inte riktigt svarar här för att debattera ämnet...snarare för att själv synas.
skönjer jag en viss bitterhet måhända?
i brist på
argument kanske...vad vet jag.
egna elever är ett vitt begrepp för övrigt.
Med tanke på dina inlägg verkar du fått någon form av "hang up" på ämnet?..
För övrigt är ämnet ytterst intressent.
Ge mig i stället motargument med lite schwung i.
Och framförallt..håll dig till sakfrågan.
Sandlådenivå premieras inte...alls.

2008-05-24 @ 13:47:58
Postat av: Anonym

Jag roas av denna konversation... mycket till och med =)
Heja Macke!

2008-05-26 @ 01:08:43
Postat av: Anonym

Att man inte undertecknar sina inlägg betyder inte automatiskt att alla kommer från samma person. Det verkar uppenbarligen som det är en tredje part som blandat sig i denna konversation. Intressant, då denna person verkar vara rätt bunden vid titlar och dess medföljande "ansvar". Jag personligen pissar på titlar och vill hellre poängtera det ansvar vi som vuxna har oavsett det står kung elller drottning på visitkortet. Om man fastnar i detta träsk, så är min erfarenhet att man lägger alldeles för mycket energi på att upprätthålla någon slags fasad kopplad till "titeln". Fram för mer åsikter och tankar utan koppling till fåniga titlar.

2008-05-26 @ 09:12:11
Postat av: YoYo

Förlåt, jag glömde visst underteckna sist. Det ska inte hända igen.
Heja Macke!

2008-05-27 @ 22:58:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0