Kick some ass...



Stödgalor och stödstrumpor.

TV 4 hade humorgala i fredags. Den enda humor värd namnet är Roberts "Per Gessle".
Allt annat är gammal skåpmat med rester från veckan som varit. Lite som vår skolmatsal på torsdagar.

Man samlar en grupp "kända" människor som får en bit mat samt ett glas vin, för att få in lite "schwung och allvar" under spektaklet. "Kända" människor ler och gråter för "freebees" och vi samlas framför tv-apparaterna och sväljer hela skiten.
Sedan kommer "kända" artister som "engagerar sig" och sjunger en truddelutt för att stärka sitt ego genom rutan. Man vill ju synas...inte sant Måns o co?

"För varenda unge"...skitsnack.

Man visar upp sin allra bästa sida inför kamerorna och är djupt oroad(?). Man tar ytterligare en sipp på vinet o pratar med bordsgrannen om hur beklagansvärt det är.
Visst är det synd om dessa stackars barn, absolut. Men problemet är närmre oss än vi många ggr anar. Titta på din bakgård. Studera ungarna så ser du snart...

På TV4:s gala berättar man om barn i andra länder som behöver en fadder. Lill-Babs fagra dotter visar nästan pattarna, tittar tårögt in i kameran efter ett snyftigt inlägg om Bubba i Angola, säger med darrande röst att Du, just Du kan förändra detta barns framtid. Svenska folket snyftar o snorar och ringer in en hundring o blir fadder för en unge någonstans i världen.

Va fint.

Jättefint.

Patetiskt.

Jag tycker ABSOLUT att vi ska hjälpa barn.
Men att just Du skänker en hundring i månaden är inget annat än ett jävla dåligt försök att döva ditt dåliga samvete.
Oavsett vad Du säger!
OM du verkligen vill göra skillnad så får du nog fan engagera dig mer än så.
Och just där har vi problemet. Vi VET om vad som sker, men engagemanget sträcker sig till en hundring i månaden.
Vad man kan göra?

 Var med och stötta dina egna barn först. Sedan kan man tex. ta del av de verksamheter som finns för barn och ungdomar i Sverige. Visa sig på stan, prata med unga killar o tjejer. Med munnen, kroppen och sinnet.
Var med och visa våra egna barn hur man ska uppföra sig och hur man kan göra för att hjälpa andra människor genom ÄKTA engagemang.
"Oäkta" (?) engagemang kan förvisso hjälpa en unge till att få ett mål mat...visst.
Men om du ger en hundring till en främmande unge i Sollentuna som är på hal is framstår du som ytterst märklig.
Jag säger inte att du ska åka till Angola o bygga en ny skola till byborna. Men betänk att du kan göra stor skillnad genom just "äkta" engagemang.
Och ja, Du känner förmodligen samma som de flesta andra, att man mår illa vid tanken på dessa stackars ungars vardag, annat vore osunt för övrigt.


Men visst... det ÄR bra att ungarna får en hundring i månaden av Kerstin i Flen.
MEN, att vi överhuvudtaget måste påminna oss själva genom stödgalor om detta helvete dessa ungar har, det är mer tragiskt än tragiken bakom själva budskapet.
Dessutom tycker jag TV4 hycklar.
Man har en stödgala för fattiga ungar i världen som inte ens får äta sig mätta var tredje dag, en minut senare ser man ICA-Stig som presenterar ett dingnande bord av sänkta matvaror i överflöd.
Ska ni göra det trovärdigt TV4, gör det ordentligt för fan.

Nä, detta är inget annat än ett gigantisk nationellt självbedrägeri.

Hur som, dagens väder har nu gjort min känsliga hud till det den var för två veckors sedan, krackelerad o lite småfnasig.
I ansiktet alltså.
Blir liksom....torr..?
Appropå I-landsproblem menar jag.

O får jag höra ett jävla "jag har pollen" till så spyr jag..... "Jag har pollen"...?
Vad då "jag har pollen"?
Har du pollen i röven? I fickan?
Dessutom verkar det som vi i Sverige har blivit mer o mer känsliga för varje år. Jag menar allergier är ju numera ett legitimt sätt att slippa undan både jobb o skoldagar! Det finns ju för faaan medikament!!
Dessutom framstår vi som makalöst svaga, sett ur ett jämförelseperspektiv.
Jämför gärna med Bubba i Angola.....




så e det...

Kommentarer
Postat av: M

Så jävla sant är det, det du skriver. Mycket klokt som ramlar ur dig...

Haha! Och jag är tack och lov besparad "jag har pollen"-frasen. Hittills vet folk att man uttrycker det genom att säga "Jag har pollenallergi".



Apropå I-landsproblemet så har apoteket en ny serie som återfuktar, prova?

2009-05-05 @ 07:07:16
URL: http://hemligheternasdjup.blogspot.com/
Postat av: Dumle

Igår hjälpte jag en tjej som fått problem med cykelkedjan på den blåsiga Årstabron och i morse skänkte jag en femkrona till en polsk cirkusmusiker som spelte altsax på en regnig station i Älvsjö. Är det solidaritet och omtanke?

2009-05-06 @ 22:57:21
Postat av: KHJ

Igår hjälpte jag en tjej som fått problem med cykelkedjan på den blåsiga Årstabron och i morse skänkte jag en femkrona till en polsk cirkusmusiker som spelte altsax på en regnig station i Älvsjö. Är det solidaritet,omtanke och engagemang?

2009-05-06 @ 22:59:40
Postat av: Jag själv

Till "Dumle" o "KHJ" (som förmodligen är samma person?)

Svar: ja.

2009-05-06 @ 23:33:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0