fantastiskt tråkigt...



Studiedag i Sigtuna kommun brukar innebära föreläsning i aulan på Arlandagymnasiet. Så också denna dag.

Sedvanligt infann sig de mesta "prettosarna" först och hade bunkrat med både kollegieblock och vattenflaskor.
Dagens föreläsning handlade om språkinlärning för elever med svenska som andraspråk.

Så....jävla.....tråkigt!


Kvinnan som föreläste var som en robot. Hon lyckades (med innehållets hjälp) göra denna föreläsning till den absolut sämsta jag sett. Min vana trogen lyckades jag finna my happy place med hjälp av en penna och papper. HW likaså. HW och jag bytte teckningar och skrattade.
Kul.

Bland kortklippta kvinnliga pedagoger satt jag och våndades. De manliga lärarna på plats hade gett upp redan vid entrén. Sedan var det lunch, gott tyckte vi och begav oss till grannskolan för gemensam samling och "grupparbete".
I "grupparbete" samlas ett antal pedagoger från olika skolor runt om i kommunen och ska gemensamt utföra givna arbetsuppgifter. I sådana sammanhang blir allt så jääävla pretentiöst.
Man ska visa "att man kan" sitt ämne och låtsas ta del av andras erfarenheter och dela med sig av sina egna.
Ingen jävel bryr sig.
I samma stund man äntrar skolsalen infinner sig en känsla av irritation och olust. Jag inbillar mig att samtliga känner ungefär samma sak.
De unga (nyexade) är oftast mest ivriga på att "sätta i gång" och vill gärna ha ordet...så mycket som möjligt.
De äldre funderar på prostataundersökningar och varför de yngre har så konstig klädsmak.
Vi mittemellan suckar och vrider oss...titt som tätt.

Det var faktiskt så tråkigt, att jag på allvar för första gången på 9 år funderade på att "skolka" och åka hem.

Jag gjorde inte det.

Andra funderingar idag blev bland annat den om människor som går genom vikspärrarna i butiker, stannar 15 centimeter innanför dem, som om de funderade på vad de gör där...?
Varför gör människor så?
Om man nu ska handla har man med största sannolikhet redan INNAN bestämt sig för att man SKA handla och därmed har hyfsad koll på VAD man ska handla.....eller?
Likadant i bankomatköer.
Jag vet inte hur många ggr jag upplevt människan framför som knapprar in sin kod, tar pengarna, därefter kvittot och sedan STANNAR KVAR och LÄSER kvittot...!!?
Oavsett hur många människor det står i kö bakom!!!

Varför måste man stanna kvar och läsa?
Jag fattar inte.

Ta ut dina jävla pengar, ta kvittot och gå!
Men jaha. O vahettere..... i morgon är det en ny föreläsning...ju.




så e det...




Kommentarer
Postat av: jö

kortklippta kvinnliga pedagoger? När jag tänker efter har vi inte någon kortklippt pedagog av det kvinnliga könet på vår skola... alltså håret på huvudet... det andra håret låter jag vara osagt...

2009-09-21 @ 21:51:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0